דואגים לניצולי שואה

צוות השרים לטיפול וסיוע בניצולי שואה קיבל שורת החלטות חשובות שיעזרו ויקלו על הניצולים. בין היתר הם יועברו לראש רשימת הזכאים לדיור ציבורי.

לאחר שבמשך שנים לא היה מי שבאמת דאג לניצולי השואה המבוגרים, הוחלט להקים צוות שרים מיוחד שבראשו עומד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לטיפול בניצולי השואה.

 

הצוות המיוחד מורכב משר הבריאות, שר הבינוי והשיכון, שר הרווחה, שרת המשפטים, השרה לשוויון חברתי, סגן שר האוצר, ראש הרשות לניצולי שואה ויו"ר מרכז הארגונים לניצולי השואה בישראל.

 

כחודש וחצי לאחר הקמת הצוות, לאחר שבחנו את הקשיים איתם מתמודדים ניצולי השואה בישראל, הוחלט על שורה של צעדים שישפרו את חייהם של הניצולים ויסיעו להם לממש את זכויותיהם.

 

תעדוף בדיור ציבורי

בראש ובראשונה הוחלט כי ניצולים אשר ממתינים לדיור ציבורי יועברו לראש רשימת הממתינים ויתועדפו להקצאת דירה.

 

בנוסף משרד הבינוי והשיכון יקבל את רשימת הניצולים שכבר מתגוררים בדיור ציבורי, לצורך הנחייה של החברות המאכלסות, לבצע ביקור בית בכל אחת מהדירות של ניצולי השואה, לבחון את צרכי ההנגשה שלהם ולבצע התאמות באופן מיידי לכל דירה שתמצא לא מותאמת ונגישה.

 

 בתמונה - ידה של לילי פליישמן ז"ל, ניצולת שואה ששרדה את אושוויץ. צילום: ענת פליישמן. 

 

בירוקרטיה מיותרת

על מנת למנוע בירוקרטיה מיותרת, הוחלט גם על ביטול הצורך במילוי טפסים לצורך קבלת שעות סיעוד לניצולי שואה. זאת לאחר שיתקבלו בוועדת התביעות הנתונים הנדרשים ע"י הביטוח הלאומי והגורמים הרלוונטיים.

 

הנצחת זיכרון השואה

הוחלט גם על סיוע לעמותות שפועלות להנצחת זיכרון השואה. הליך מילוי הטפסים יהיה קל יותר והם יקבלו מימון לצורך שכירת רו"ח ממאגר החשב הכללי במשרד האוצר.

 

כמו כן, הוחלט כי יגובשו הנחיות להקלה על הבירוקרטיה עמה מתמודדות העמותות מול החשב הכללי, וזאת על מנת שיוכלו לנצל את כספי התמיכה בצורה טובה וגבוהה יותר.

 

בישיבות הבאות ימשכו הדיונים של הצוות המיוחד והם ידונו בתחומים נוספים לסיוע לניצולים. הם ימפו את הצרכים החברתיים, והבריאותיים בהתאם לעבודה של הרשות לניצולי שואה, משרד הרווחה והרשויות המקומיות.

 

זו התחלה, קצת מאוחר מידי כי רבים מניצולי השואה שכבר לא בין החיים לא זכו ליחס המתאים מצד ממשלות ישראל לאורך השנים אבל הלוואי שאלו שעדיין כאן יזכו ליחס המועדף והמכבד שמגיע להם.